Donderdag 16 juni werden de examenuitslagen bekend gemaakt en voor veel jongeren is dit het moment om op reis te gaan; een paar weken op vakantie of zelfs voor langere tijd op wereldreis. Uit internationaal onderzoek blijkt dat jonge reizigers volledig vertrouwen op internet. Zij laten zich voor hun trips online adviseren en in geval van nood vertrouwen ze volledig op hun smartphone.

Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van Allianz Global Assistance onder ruim 5.500 jonge reizigers tussen de 18 en 30 jaar uit elf verschillende landen. Met dit onderzoek heeft de reisverzekeraar de gewoonten en verwachtingen van deze reizigers in kaart gebracht. Zeker 97 procent van de ondervraagde jongeren heeft al gereisd.

Smartphone voor veiligheid

Uit het onderzoek blijkt dat deze nieuwsgierige generatie staat te popelen om de wereld te ontdekken. De jongeren zijn zeer goed voorbereid, maar de benadering van reizen verschilt. Hoewel risico’s nog steeds aanwezig zijn, lijken jongeren vooral te denken dat de smartphone of tablet hen wel zal redden uit alle problematische situaties. Deze generatie, die gewend is aan zowel technologische en fysieke mobiliteit, moet daarom over diensten beschikken die direct gerelateerd zijn aan hun behoeften en levensstijl. “Onze ambitie is dan ook om voor jongeren veel meer digitaal op te zetten en hiermee te voldoen aan de behoeften van deze nieuwe generatie,” zegt Audrey Denkelaar van Allianz Global Assistance.

infographic reisgedrag jongeren

Veiligheidsmaatregelen

Digitalisering heeft zich ontpopt op het gebied van veiligheid op reis. In veel landen wordt dit gecombineerd met concrete veiligheidsmaatregelen, zoals het mobiel afsluiten van een reisverzekering. Meer dan 60 procent van de Amerikaanse jongeren vertrouwt op de telefoon en zoekt informatie op hun smartphone bij een noodsituatie. De Nederlanders voeren de lijst aan wat betreft reisverzekeringen want 53 procent sluit daadwerkelijk een reisverzekering af. Franse jongeren onderscheiden zich door hun gebrek aan bezorgdheid over de veiligheidsrisico’s. Zo neemt 37 procent absoluut geen voorzorgsmaatregelen voor vertrek tegenover 12 procent van de Nederlanders.

Must see bestemmingen over 10 jaar onverminderd populair

Als jonge reizigers worden gevraagd over hoe zij het reizen over 10 jaar voor zich zien, noemt de helft van de landen cultuur of gastronomie als prioriteit. De andere helft bezoekt liever de must see plaatsen, zelfs als deze plaatsen veel toeristen trekken. Alleen Polen wijkt af door te kiezen voor een snellere manier van reizen.

Nieuwe generatie Nederlandse reizigers

De belangrijkste bevindingen over deze nieuwe generatie jonge Nederlanders zijn:
Generatie Travel: vandaag de dag hebben bijna alle Nederlandse jongeren de mogelijkheid om te reizen. Slechts een kleine minderheid geeft aan nog niet gereisd te hebben.

  • 97 procent heeft al gereisd.
  • 47 procent van degene die nooit hebben gereisd, zegt dat het is omdat ze de mogelijkheid niet hebben gehad of 20 procent had niet voldoende financiële middelen.

Generatie Connected: Nederlandse jonge reizigers zoeken reisinformatie op het internet, maar tegelijkertijd hechten ze ook waarde aan het advies van vrienden en familieleden. Bovendien reizen ze het liefste samen en niet alleen. Ook op het gebied van veiligheid, speelt technologie een grote rol.

  • 38 procent van de jonge Nederlanders maakt vooral gebruik van advies van familie en vrienden, maar ook van websites zoals TripAdvisor (27 procent) of Expedia (28 procent) om hun reis voor te bereiden.
  • 50 procent daarvan vertrouwt op de smartphone in geval van nood of problemen (in Frankrijk is dit slechts 20 procent).

Generatie Discovery: als reizigers zijn ze voornamelijk op zoek naar nieuwe plaatsen, rust en ontspanning en bezoeken ze de must see toeristische bestemmingen.

  • 55 procent van deze jongeren reist naar nieuwe plaatsen en 43 procent gaat voor rust en ontspanning.
  • 38 procent verwacht in 10 jaar de must see toeristische bestemmingen te bezoeken en 33 procent gaat voor de luxe reizen.
  • 55 procent van de Nederlanders geeft het weer als belangrijkste factor bij de keuze voor een bepaalde bestemming, voor jongeren van andere landen is dit duidelijk een minder belangrijke factor.