Om de veiligheid van snorfiets bestuurders te verhogen, heeft Nederland besloten om een landelijke helmplicht voor iedere bestuurder in te stellen. Sinds 1 januari 2023 is het dan ook verplicht dat iedereen die op een snorfiets rondrijdt er één dient af te dragen; zowel op de openbare wegen als op de fietspaden. Ook voor een eventuele passagier is een helm verplicht. 

Voor veel mensen is het comfort van niet hoeven dragen van een helm de grootste reden om voor een snorfiets te kiezen. Maar met de aankondiging dat er ook helmplichten geldt voor snorfietsers vervalt dit voordeel, waardoor steeds meer toch besluit overstappen naar een bromfiets die hardere snelheden mag gebruiken dan di van hun geliefde scooter.

Waarom een landelijke helmplicht?

Simpel: om ernstig (hoofd)letsel bij ongelukken te voorkomen, stelt de overheid een helmplicht in. Jaarlijks worden tientallen snorfietsers opgenomen in het ziekenhuis met verwondingen die mogelijk beperkt hadden kunnen blijven wanneer hiermee rekening was gehouden door middel van het dragen van helmen.

Welke helm is nodig?

Vanaf 1 januari 2023 moeten bestuurders van een snorfiets – net als de bestuurder van een bromfiets – een helm dragen. Dit moet een goedgekeurde bromfietshelm of goedgekeurde speedpedelec-helm zijn. Deze zijn te herkennen aan het symbool in de vorm van een cirkel met een hoofdletter E in die cirkel. Achter de E staat een cijfer, In Nederland is dit een 4. Maar alle door een EU-land goedgekeurde helmen voldoen.

Draagt u geen helm op een snorfiets? Dan levert dat sinds 1 januari 2023 een boete van €100 euro op. Deze boete geldt voor zowel de snorfietsbestuurder en/of een eventuele passagier.

Snorfiets ombouwen naar bromfiets

Met een beetje kennis en technisch verstand kan uw snorfiets gemakkelijk omgebouwd worden tot een bromfiets. Natuurlijk is dit niet verplicht, een snorfiets blijft gewoon een motorrijtuig dat wettelijk is toegestaan. Het is verplicht om een omgebouwde snorfiets te laten keuren door de Dienst Wegverkeer (RDW). Op de website van het RDW kunt u hier meer over lezen. Het RDW geeft ook de gele kentekenplaat voor de bromfiets uit.

Hoe zit het met de verzekering?

De verzekering voor een particulier gebruikte snorfiets bij de Vereende kent een lagere premie dan de verzekering voor een particulier gebruikte bromfiets. Immers, een snorfiets kan/mag minder hard rijden dan een bromfiets, waardoor over het algemeen een aanrijding met een snorfiets minder hard aankomt dan een aanrijding met een bromfiets. En de schade bij een aanrijding met een snorfiets blijft dan ook vaak beperkter dan een schade veroorzaakt door een bromfiets.

Als een snorfiets is omgebouwd naar een bromfiets, is de verzekeringnemer verplicht om dit te melden bij de Vereende. Wij zullen dan beoordelen of wij voor de tot bromfiets omgebouwde snorfiets dekking willen verlenen. En de premie wordt dan gebaseerd op het risico dat de bromfiets met zich meebrengt ten opzichte van het risico dat de snorfiets voor ons vormde. Ook kunnen wij, als wij dat noodzakelijk vinden, nog aanpassingen doen in een eventueel eigen risico, in de polisvoorwaarden of in de van toepassing zijnde clausules.

Geef wijzigingen door aan de verzekeraar

Als uw snorfiets wordt omgebouwd naar een bromfiets, dan is het belangrijk om dit door te geven aan ons of uw verzekeraar. Doet u dit niet, dan is eventuele schade niet verzekerd. Dit komt omdat de bromfiets niet meer voldoet aan de omschrijving waarvoor de polis is afgegeven. Belangrijk dus om een ombouwing van uw snorfiets ook tijdig door te geven om hoge kosten te voorkomen.